Monday, September 16, 2013

Penyakit Osteoporosis atau Tulang Rapuh.Sejauh Mana Anda Mengenalinya???



APAKAH OSTEOPOROSIS ?


Penyakit Osteoporosis  atau Tulang Rapuh adalah dimana ketumpatan dan kekuatan tulang semakin berkurangan yang menyebabkan tulang menjadi patah dan reput.
Tahukah anda OSTEOPOROSIS juga merupakan sejenis penyakit tulang yang menyerang secara senyap. Kita hampir tidak menyedari akan kehadirannya kerana penipisan/pereputan kepadatan tulang berkurangan secara amat perlahan tanpa rasa sakit. 


PENYEBAB OSTEOPOROSIS
 Kekurangan Hormon Estrogen yang merupakan hormon utama pada kaum wanita. Hormon Estrogen berfugsi untuk membantu mengatur pengangkutan Kalsium ke dalam tulang bagi kaum wanita. Tidak semua wanita mempunyai risiko yang sama untuk menghidapi Osteoporosis.

Kekurangan Kalsium yang berhubung rapat dengan faktor peningkatan usia yang menyebabkab ketidakseimbangan diantara proses kecepatan hancurnya tulang dan pembentukan tulang yang baru. Wanita yang berusia 70 tahun dan ke atas 2(dua) kali lebih sering menghadapi penyakit ini.

Pengambilan ubat-ubatan secara berlebihan yang mengandungi (kortokosteroid, barbiturat, anti-kejang dan hormon tiroid) dan juga kelainan hormon terutama (tiroid, paratiroid dan adrenal).


Pengambilan alkohol dan merokok juga merupakan salah satu penyebab kepada osteoporosis.


FAKTOR RISIKO OSTEOPOROSIS

1. Jantina. Kaum wanita lebih berisiko untuk mendapat osteoporosis berbanding kaum lelaki. Hal ini disebabkan oleh hormon estrogen yang mula menurun kadarnya di usia 35tahun dan wanita yang mengalami monopause di usia 45tahun.

2. Usia. Seiring dengan peningkatan usia fungsi organ tubuh juga akan menurun. Pada usia 75-85 tahun, kaum wanita mempunyai risiko 2(dua) kali lebih tinggi daripada kaum lelaki dalam mengalami kehilangan tulang trabekular kerana proses penuaan, penyerapan kalsium menurun dan fungsi hormon paratiroid meningkat.

3. Suku Kaum/Keturunan. Kaum yang berkulit putih atau keturunan asia lebih besar risiko untuk mendapat osteoporosis disebabkan pengambilan Kalsium yang rendah di kalangan wanita asia.

4. Genetik.Seseorang individu berisiko tinggi untuk mendapat osteoporosis sekiranya ada dikalangan ahli keluarga pernah atau ada mengalaminya sekiranya mempunyai struktur tulang yang sama.

5. Gaya Hidup yang kurang sihat seperti :-
  • Pemakanan daging merah dan pengambilan minuman yang bersoda kerana kedua-duanya mengandungi fosfor yang merangsang pembentukan hormon paratiroid penyebab kepada pelepasan kalsium dari dalam darah.
  • Minuman berkafein seperti kopi dan beralkohol juga dapat menyebabkan tulang menjadi reput, rapuh dan rosak. Ini adalah kerana kafein dan alkohol bersifat toksin yang melambatkan proses pembentukan massa tulang (osteoblas).
  • Kurang bersenam. Kaun wanita yang kurang bersenam akan melambatkan proses pembentukan massa tulang (osteoblas) serta kepadatan tulang akan berkurangan. Semakin banyak bergerak otot akan memacu tulang untuk membentuk massa.
  • Merokok. Nikotin yang terkandung di dalam rokok boleh mempercepatkan kadar penyerapan tulang dan mengurangkan kadar aktiviti hormon estrogen sehingga menyebabkan susunan-susunan sel tulang menjadi tidak kuat. Nikotin juga boleh menyebabkan hipertensi, penyakit jantung dan saluran darah tersumbat yang membawa kepada kesukaran proses pembentukan tulang.
6. Pengambilan ubat-ubatan. Ubat yang digunakan oleh pesakit asthma sebagai anti-radang dan alergi yang mengandungi kortikosteroid boleh mengurangi massa tulang jika diambil secara berlebihan dan berterusan selain heparin dan ubat anti-kejang.
7. Memiliki bentuk tubuh yang kurus dan langsing dan berat badan kurang daripada 57kg juga berisiko menghidapi osteoporosis. Tulang akan giat membentuk sel jika ditekan oleh bentuk tubuh yang berat kerana posisi tulang yang menampung bentuk tubuh maka tulang akan terangsang membentuk massa pada bahagian tersebut.terutama pada daerah pinggang dan pinggul.

MENCEGAH LEBIH BAIK DARIPADA MENGUBATI...!!!

CARA MENGATASI ATAU MENCEGAH OSTEOPOROSIS 

Pencegahan osteoporosis sebaiknya dilakukan sejak bayi masih dalam kandungan. Wanita yang mengandung harus mengambil kalsium dengan cukup sehingga tulang bayi dalam kandungan tumbuh optimal dan tidak mengambil cadangan kalsium dari tulang ibu.

Kaum wanita perlu lebih waspada akan ancaman penyakit osteoporosis berbanding kaum lelaki kerana penyakit ini terjadi setelah usia lanjut, wanita muda harus sedar dan segera melakukan tindakan pencegahan seperti berikut :
  1. Pengambilan Kalsium dan Vitamin D yang mengcukupi
    Mempertahankan atau meningkatkan kepadatan tulang dapat dilakukan dengan pengambilan kalsium yang cukup. Minum 2 gelas susu(Kalsium) atau mengambil vitamin tambahan seperti Osteomatrix setiap hari, boleh meningkatkan kepadatan tulang pada wanita kerana mengandungi Kalsium dan Vitamin D yang tinggi.












  2. Melakukan senaman dengan beban
    Selain senaman menggunakan alat beban, berat badan sendiri juga dapat berfungsi sebagai beban yang dapat meningkatkan kepadatan tulang. Senaman beban misalnya berjalan dan menaiki tangga tetapi berenang tidak meningkatkan kepadatan tulang. Melakukan kerja-kerja rumah seperti menyapu sampah dan mengemop lantai juga serba sedikit dapat membantu dalam meningkatkan kepadatan tulang.
     See full size image

  3. Gaya hidup yang sihat
    Menghindari rokok dan alkohol memberikan kesan yang berkesan dan penting dalam menurunkan risiko osteoporosis. Pengambilan kopi, minuman bersoda, dan daging merah mestilah diambil secara sedikit dan tidak terlalu kerap.
  4. Hindari ubat-ubatan tertentu
    Hindari daripada mengambil ubat-ubatan dari golongan kortikosteroid. Umumnya steroid ini diberikan untuk penyakit asma (pencegahan-vitamin-OmegaGuard), lupus (pencegahan-vitamin -Ostematrix, AJHT & Omega Guard), keganasan. Berhati-hatilah dengan penggunaan ubat antikejang. Jika tidak ada pilihan lain, maka ubat-ubatan tersebut haruslah diambil atas nasihat doktor.
     

    BELUM TERLAMBAT UNTUK MEMULAKAN LANGKAH PERTAMA??????
    PILIHAN DI TANGAN ANDA..??????

    Semua penyakit yang tersebut di atas boleh dicegah dan dihindari dengan pengambilan secara teratur dan berterusan OSTEOMATRIX 


    10 KEBAIKAN OSTEMATRIX
    1. Mengekalkan tekanan darah yang normal
    2. Mengurangkan masalah gejala PMS
    3. Membantu mengecutkan otot dan transmisi saraf
    4. Mencegah obesiti
    5. Melindungi otot jantung
    6. Mengelakkan kanser kolon
    7. Mencegah batu karang
    8. Mencegah cramp
    9. Mengelakkan lenguh-lenguh badan
    10. Menguatkan gigi dan gusi, dan elak dari masalah gusi berdarah.
      
     SIAPA YANG PERLU MENGAMBIL OSTEOMATRIX..?
    • Mereka yang kurang mendapat zat2 membina tulang dari pemakanan harian.
    • Mereka yang mengambil berat tentang pembinaan tulang dan mengekalkan tulang yang sihat untuk jangka masa panjang
    • Mereka yang merokok, pengambilan alkohol yang tinggi, atau kerap minum minuman ringan - tabiat gaya hidup yang boleh mengehadkan atau mengganggu penyerapan kalsium
    • Wanita yang berumur 30 tahun dan ke atas, remaja dan warga tua.
    • Ibu hamil dan menyusukan anak
    • Wanita yang mengalami gejala PMS
    • Mereka yang mengambil berat tentang tekanan darah yang normal
    • Sekiranya anda sukar menelan kalsium dalam bentuk lain

    KENAPA ANDA PERLU PILIH OSTEOMATRIX..???
    • Nutrien pembinaan tulang yang lengkap
    • Terbukti secara klinikal
    • Mudah ditelan dan mudah diserap badan
    • VITAMIN SEMULAJADI!

    Ujian klinikal kadar penyerapan osteomatrix

    TESTIMONI




     JANGAN TUNGGU LAGI ...DAPATKAN SEGERA OSTEOMATRIX UNTUK KESIHATAN TULANG ANDA....BERBALOI-BALOI...SEKALI CUBA PASTI TERPERSONA...

    Untuk maklumat lanjut dan pesanan jangan segan untuk menghubungi saya :


    Nama : Rozila
    No. Tel : 01111247274 (call/sms/whatapps)
    Email : illaisma@gmail.com
    SID : 979382



    Anda juga boleh menggunakan SID 979382  saya sekiranya anda ingin membuat pembelian sendiri di cawangan SHAKLEE berhampiran anda...



    JOM SIHAT BERSAMA SHAKLEE....TERBAIK..




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...